Overtuigende communicatie heeft niets te maken met correcte grammatica. Wel met de oprechte wil om contact te leggen met je gesprekspartner, waarbij je rekening houdt met zijn of haar voorkeuren en inspeelt op zijn/haar behoeftes.
Je voert een telefoongesprek zonder dat je naar woorden hoeft te zoeken. Zo laat je zien dat je je vak beheerst, de markt en het product kent en dat je weet waar je over spreekt.
Je voelt je zeker omdat je weet dat het klopt wat je zegt. En je kunt je focussen op de inhoud van het gesprek, de vragen van de klant, de presentatie.
Je kunt alles prima uitleggen aan je gesprekspartners. Je gebruikt de juiste vaktermen en zij hebben niet de neiging om jouw woorden aan te vullen.
Een enkel foutje brengt je niet van je stuk. Want je leert er elke keer weer van. Communicatie heeft immers niets te maken met correct spreken. Wel met begrip voor elkaars positie.
Je bejegent je Duitse gesprekspartner op dezelfde professionele manier als een Nederlandse: je praat mee en gaat grondig in op het onderwerp. Je bouwt daadwerkelijk aan de relatie.