De klanten van das Büro zijn Nederlandse bedrijven en organisaties die zich richten op de Duitse markt,zowel in de proces- en productie- als maakindustrie. Sommige bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Duitsland, andere werken met een Duitse handelsagent.
De medewerkers zijn professionals en vooral werkzaam in de verkoop,bijvoorbeeld als salesmedewerker of accountmanager in binnen- of buitendienst. Een aantal van hen is verantwoordelijk voor marketing of de financiële administratie.
Wat ze gemeen hebben is dat ze regelmatig Duits moeten sprekenmet hun Duitse klanten. Bijvoorbeeld aan de telefoon, op een beurs of tijdens een bezoek aan Duitse relaties.
Ze praten over commerciële zakenmet hun Duitse klanten: bestellingen, leveringen, klachten, prijzen en betalingen. Het product of de dienst zelf komt aan bod, en natuurlijk de kwaliteit van het materiaal.
Of ze voeren strategische gesprekkenover omzet en ontwikkelingen. Ze onderhouden contact met collega’s of het management van het hoofdkantoor. Vaak moeten ze de Duitse agent of de Duitse medewerkers begeleiden of aansturen. En soms hebben ze contact met Duitse leveranciers.
Ook onderhouden ze informele contactenmet hun Duitse klanten. Bijvoorbeeld tijdens een lunch of meeting, waarbij er over ditjes en datjes wordt gesproken.