Salesprofessionals staan in gesprekken met Duitse klanten soms met hun mond vol tanden. Want hij of zij reageert vaak nét even anders dan je gewend bent in Nederland. Bijvoorbeeld wanneer je een afspraak wilt maken of uw klant aanspreekt op een manier die blijkbaar niet gepast is.
Daardoor vallen er ongemakkelijke stiltes en blijft het contact vaak oppervlakkig. Dat maakt dat je je onzeker voelt in je optreden en je product of dienst minder zelfbewust presenteert dan je zou willen.
Kennis van Duitsland en zijn bedrijfscultuur zorgt ervoor dat je met vertrouwen het gesprek aangaat met je Duitse klanten. Je weet wat er van je wordt verwacht, legt op de juiste manier contact en benadrukt in je presentaties precies die zaken die voor de Duitse klanten het allerbelangrijkst zijn.
Ook al zijn Duitsers onze naaste buren en sparringpartners in de EU, er is een wereld van verschil in bedrijfscultuur. Zeker in het verkoopproces. Een Duitse ondernemer heeft vaak heel andere prioriteiten dan een Nederlandse. Wanneer je klantgericht én verkoopgericht wilt werken, is het belangrijk dat je de verschillen (er)kent tussen jezelf en je gesprekspartners.
Veel verkopers gaan als ze in Duitsland verkopen hetzelfde te werk als ze in Nederland zouden doen. Ze benaderen de Duitse klant op dezelfde manier als een Nederlandse en zijn vervolgens verbaasd dat die klant anders reageert dan ze verwachtten.
In Nederland zijn we bijvoorbeeld gewend om eerst een persoonlijke relatie op te bouwen met onze klanten. Voor een Duitser speelt dat een minder belangrijke rol. Of een klant wel of niet van je koopt, hangt niet per sé af van de relatie tussen jullie.
Bent je goed voorbereid, is de presentatie op de actuele stand en kloppen de cijfers? Of ga je louter even kennis maken? ‘Dat zien we dan wel,’ is een houding die Duitsers niet goed begrijpen en zeker niet waarderen.
Salesprofessionals komen op de Duitse markt onvermijdelijk cultuurverschillen tegen waarvan ze niet direct weten hoe ze er het beste mee omgaan.
Weten wat je moet doen en zeggen tegen je Duitse klant, én wanneer, is doorslaggevend voor zakelijk succes in Duitsland. Het seminar Meer inzicht in de Duitse zakelijke cultuur stelt je in staat een goede en professionele indruk te maken bij je (toekomstige) klanten.
Het eendaagse seminar is gericht op het snel eigen maken van gedegen basiskennis over de Duitse zakelijke cultuur. In een kleine stimulerende groep, met individuele aandacht voor alle deelnemers en ruimte voor specifieke vragen en cases uit jouw branche.
Meld je aan voor de leukste nieuwsbrief over zakelijk Duits leren en ontvang dit e-book met 10 taaltips die je meteen kunt gebruiken.