Contact

Wie ben jij als je een andere taal spreekt?

“Jawohl!”, brult de cursist door de trainingsruimte.

Verbluft kijk ik hem aan. Ik had gevraagd of hij ooit in Berlijn was geweest.

Toch had ik op zijn reactie voorbereid kunnen zijn. Hij is namelijk niet de eerste die zijn antwoord voorziet van een bijna militaire lading. Veel van mijn cursisten doen het: heel hard “Jawohl!” (mét uitroepteken) roepen wanneer een simpel ‘ja’ volstaat. Net als in het Nederlands.

Taal doet iets met je

Eerder dit jaar las ik in Onze Taal hoe de taal die je spreekt grote invloed heeft op hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Interessant voor iedereen die regelmatig met buitenlandse klanten werkt.

Taal is namelijk veel meer dan een ‘technisch’ communicatiemiddel. Vaak zeg ik dat het leren van zakelijk Duits je veel biedt: meer zelfvertrouwen, een professionele uitstraling en een grotere overtuigingskracht in gesprekken met klanten. Maar hoe komt dat?

Cultural Frame Switching

De ervaring dat je een andere persoon wordt wanneer je een andere taal spreekt, is herkenbaar voor veel meertaligen. Dit fenomeen wordt “cultural frame switching” genoemd.

Wanneer je een andere taal gebruikt, stap je over naar een andere culturele context. Dit komt doordat taal onlosmakelijk verbonden is met de cultuur van het land waar die taal gesproken wordt.

Mensen voelen zich bijvoorbeeld extraverter als ze Italiaans spreken, terwijl ze in het Frans juist een elegantere kant van zichzelf naar voren brengen. (En als je ooit op een terras in Parijs een espressootje hebt besteld, weet je precies wat ik bedoel 😊)

Taal heeft invloed op je zakelijke interacties

Taalkundige Aneta Pavlenko vertelt in het artikel ook hoe zij zich in talen die ze niet goed beheerst - zoals Italiaans en Spaans - gereserveerder en minder capabel voelt. Dat gevoel herken jij vast ook.

Voor je werk moet je een tweede taal spreken, waarin je nog niet helemaal zelfverzekerd bent. De onzekerheid zorgt ervoor dat je minder krachtig overkomt tijdens gesprekken met klanten, wat uiteraard de kwaliteit van je zakelijke interacties beïnvloedt.

“In het Duits voel ik me gereserveerd”

Zo beschrijft Michel, een van mijn cursisten, zijn ervaring. Hij is verkoper bij een groot bedrijf in Noord-Holland dat onderdelen voor de automobielindustrie verkoopt. Regelmatig heeft hij contact met zijn Duitse klanten. Vooral de gesprekken over de evaluatie van het afgelopen jaar en de planning voor het nieuwe jaar vindt hij spannend.

“Ik voer die gesprekken liever in het Engels. In het Duits ben ik gereserveerder, omdat ik me daarin minder makkelijk kan uitdrukken dan in het Nederlands. Omdat ik naar woorden moet zoeken, voel ik me niet meer de professional die ik wél ben. Ik voel me meer een toerist dan een leverancier die een goed product aanbiedt.”

Zelfvertrouwen groeit met vaardigheid opbouwen

Wat belangrijk is om te onthouden, is dat het gevoel van onzekerheid en geremdheid afneemt naarmate je de taal beter leert. Zodra je de taal onder de knie krijgt, kun je jezelf beter uitdrukken, krijg je meer zelfvertrouwen en wordt onderhandelen makkelijker.

Daardoor kom je professioneler over en kun je je gesprekspartner sneller overtuigen van jouw standpunt of aanbod.

Nog even over “Jawohl!”

Terwijl mensen zich in het Frans nét een tikkeltje losser voelen, voelen mensen zich in het Duits juist doelmatig en praktisch, op het militaire af.

Dat komt deels door de sterke militaire traditie van Duitsland. De moderne zakenwereld wordt hier nog steeds door beïnvloed, kijk maar naar het belang van hiërarchie in Duitse bedrijven. Maar het land en de mensen hebben zich natuurlijk verder ontwikkeld. Sterker nog: dat veel Nederlanders hun buurland als een gemilitariseerd land zien, weten veel Duitsers niet eens.

Met meer zelfvertrouwen Duits spreken

‘Succesvolle Sales in het Duits’ is een intensief trainingsprogramma voor sales- en accountmanagers die zelfverzekerd professionele gesprekken willen voeren. Meer informatie vind je hier.

Heb je een vraag, opmerking of eigen ervaring die je wilt delen?
Ik hoor graag van je. Je kunt me altijd mailen of bellen. Je kunt bellen met 020-4860481 of een mail sturen naar info@duitsvoorbedrijven.nl .

PS Bron: Onze Taal, april 2024

 

 

Lees verder

Copyright 2022 | Powered by Customerscope 
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram